Това ще бъде първият ми майсторски клас в Софийската опера Радвам се и благодаря за тази покана, защото това е театърът, откъдето започнах.
През месец януари ще станат двадесет и пет години от дебюта ми в „Дон Карлос“ като Филип II. Натрупал съм сериозен опит през тези години, който ще се опитам да предам на младите колеги. Искам да им помогна с неща, които човек по-трудно може да открие или няма кой да му каже. Понякога това са дребни детайли, които колкото са дребни, толкова са и важни. Ако трябва да говорим за стил, за произношение, правилна каденца на фразата, ударения. Той ще бъде от 3 до 7 юни, а на 8 юни ще има и Гала концерт. Майсторският клас не е за начинаещи певци. Не виждам смисъл аз да губя тяхното време и те моето. Искам нивото да е високо и то ще бъде такова. Но няма ограничение за възрастта. Ще има интересни гласове, ще има певци от чужбина, тъй като има заявки.
Аз правя страшно много майсторски класове в консерватории. Поканиха ме на фестивала в Уексфорд през септември. Всяка година съм в Грузия, в консермваторията в Яш в Румъния. Догодина ще бъда в Ню Йорк сити Опера. Това ми доставя много голямо удоволствие.
Другите ми ангажименти са към къщата на Борис Христов в Рим и академията, която се провежда там. Направих предложение, което беше прието от министерството на културата и променихме регламента. Беше певците да работят два пъти по две седмици през годината, което е изключително недостатъчно. Сега е два пъти по два месеца през годината. Обикновено това са януари, февруари и след това юли, август. Проектът върви много добре. Много съм щастлив и се надявам да продължи. Сега ще завърши курсът за тази година. Миналата година имаха много хубави изяви. В рамките само на месец август имахме дванадесет или тринадесет дати за концерти и оперни спектакли. Вярно бяха по-малко роли, но това са дебюти. На фестивала „Маса маритима“ някои от момчетата дебютираха в „Отело“, „Травиата“. Това е една чудесна дипломна работа, с която имаш възможност да участваш в много концерти. За тази година имаме уговорени вече шест концерта, но продължаваме да работим. Винаги излизат предложения и се старая да намирам максимално поле за изява. На всеки един от тези концерти или спектакли каня хора, които да дойдат, да чуят. Никога не се знае откъде какво може да излезе.
За следващата година се надяваме да продължим все така успешно. Предстоят конкурси за директори на българските културни институти в чужбина. Ще видим какво ще стане. Очакваме бюджет и какво ще стане в държавата. Ние най-трудната работа с колегите ми я свършихме. Направихме тоталната промяна на формата, защото за четири седмици нищо не може да се научи. Имаме идеи за обогатяване на проекта с вкарване на нови дисциплини.
Режисура
Подготвяме много голяма постановка на „Атила“, копродукция между десет театъра на четири различни континента. Всичко започва в Грузия. Там ще бъде създадена. Премиерата ще бъде в началото на април догодина. После тръгва да пътува. Надявам се да успеем да я покажем и в България. Някои от държавите вземат постановката цялата, други само декор и костюми с техни певци. Например опери в Северна Италия вземат всичко готово. В Грузия правителството и институциите милеят много за културата, когато има такива проекти, които за тях са престижни да покажат грузинското изкуство, а когато могат да го покажат в Италия за тях, това е нещо много специално и държавата спонсорира всичко. Премиерата ще бъда с грузински певци. Сигурно е че Атила ще бъде един бас грузинец, който открих преди две години и в рамките на тези две години той вече е със световна кариера. Вече два пъти пя на фестивала Росини, три пъти в Римската опера в „Сан Карло“ Неапол. Казва се Георги Манушвили. Много съм щастлив. На един концерт пя грузинска песен, след това се срещнахме. За мен това е най-красивият бас в момента в света. Феноменален е. Тенорът ще бъде Акиле Мачадо, който е артистичен директор на операт в Ла Коруня и иска да вземе целия спектакъл, затова правим това партньорство. Одабела ще бъде младо сопрано, 29 годишниа грузинка с арменски корени Марина Шардинарова, която спечели наградата за най-добро сопрано на името на Мирела Френи на конкурса „Николай Гяуров“ в Модена. Съставът ще бъде много сериозен.
Певец
През месец януари на сцената на Софийската опера ще направим нещо за 25 годишнината от дебюта ми като певец, но нека това бъде съобщено от ръководството на Софийската опера. Реших и от края на годината пак ще пея.