„451 градуса по Фаренфайт“, балет от Георги Минчев
„451 градуса по Фаренфайт“, балет от Георги Минчев. Либрето по едноименната новела на Рей Бредбъри, хореография и режисура Даниел Визнер, сценография Радостин Чомаков, костюмограф Евгения Раева. Балетът се изпълнява с музика записана от СО на БНР с диригент Милен Начев. Ролите изпълняват Ясен Вълчанов, Росен Канев, Момчил Младенов – Монтаг, Диляна Никифорова, Мариана Крънчева, Калина Калчева – Клариса, Дарина Бедева, Мария Илиева, Силвия Томова – Милдред, Бойко Соколов, Георги Сяров, Трифон митев – Бити, Пенка Йосифова, Жана Сярова – Старата дама. Премиерата е на 26.10.1997 г. в Софийската опера.
„Защо 451 градуса по Фаренфайт? Може би поради предизвикателството на една книга, която прочетох на младини и която още нося в себе си. Защото проблемите, поставени от големия хуманист Рий Бредбъри в неговата новела, не са фикция, не са дори и проблеми на бъдещето. Те са реалност – наши минало и настояще. По света винаги е имало и продължава да има насилие, манипулация на човешкия разум, породени от някаква тоталитарна власт. Били са забранявани и са горени книги, произведения на изкуството и творби на свободния човешки дух“, споделя Георги Минчев.
Действащи лица
Монтаг
Клариса
Милдред
Бити
Старата дама
Съдържание
Пустите улици на големия град са потънали под безмълвната тежест на нощния мрак. Най-верните служители на властта – пожарникарите, са получили сигнал за атака – пореден донос срещу някой, който е дръзнал да чете и крие в дома си книги. Начело със своя командир – капитан Бити, те подготвят „кладата“. Един от пожарникарите – Ги Монтаг, забелязва сред безразличната тълпа Клариса, която се опитва да спаси някаква книга. Очарован от нежността и невинността на девойката, той не реагира на случилото се според задълженията ни. Когато всички се разотиват, двамата се отдават на любовни ласки. Скритата от Клариса книга пада и Монтаг я взима със себе си.
Милдред, съпругата на Монтаг е сама вкъщи. Тя за първи път се дрогира и под въздействието на наркотика се чувства все по-зле. Монтаг я заварва безжизнена на пода в тъмната стая. Въпречи, че всеки от двамата съпрузи отдавна живее в свой собствен свят на отчуждение и самота, Монтаг грижовно помага на Милдред. След това внимателно оставя на празния библиотечен шкаф първата книга, донесена в дома му. Само нощната улица е свидетел на срещата между Монтаг и Клариса. Признание, нежност и любов – сега това е тяхната вселена.
В базата си пожарникарите очакват нов сигнал за действие. Заниманията им се прекъсват от вой на сирени. Предстои нова акция. Поредната жертва е Старата дама. Тя излиза от дома си и без да разбира какво става, взима библията от струпаните на улицата книги. Монтаг иска да й помогне, но тя е убедена, че ще се справи сама. Капитан Бити възмутено реагира на поведението на Монтаг и хладнокръвно убива Старата дама, насочила се към него с Библията в ръка. Монтаг е потресен от действията на командира си. Той вдига книгата и я слага в якето си.
Монтаг се завръща в дома си. Милдред е ангажирана с любимото си занимание – телестената. Ги я изключва и иска да сподели тревогата си със своята съпруга. Но тя, неспособна да осъществи нормален човешки контакт, разгневено се нахвърля срещу Монтаг, грабва донесената от него Библия и я захвърля на земята. Разкъсаните страници се разпиляват по пода. Зад стъклената врата се появява силуетът на пожарникар. Милдред и Ги застиват на местата си. Силуетът изчезва. Монтаг събира разпилените страници и оставя книгата на бибилиотечния рафт. Двамата съпрузи в пълно отчуждение отново остават много далеч един за друг.
Привечер е. Изминали са няколко дни. Милдред се опитва да привлече вниманието на Монтаг със страстен танц. Той без особено желание скланя да отговори на сексуалното й предизвикателство. Неудовлетворена от контакта им, обидена и изоставена, Милдред решава да си отмъсти… Тя прибързано пише писмо и го слага в голям бял плик. Монтаг се движи потънал в мислите си сред уличната тъмнина. Притискан от бездушната тълпа, той дори не забелязва Клариса. Измъченото му съзнание ражда нереални образи и видения.
В базата на пожарникарите капитан Бити порицава Монтаг заради закъснението му. Междувременно Милдред пуска в кутията със саламандъра своя бял плик… Бити прочита писмото и тръгва за поредното „забавление“. Пожарникарите атакуват дома на Монтаг. Ужасеният Ги се сблъсква на прага с подготвената за пътуване Милдред и разбира, че тя го е предала. Монтаг се опитва да се противопостави. Бити насочва към него пистолет и в последвалата схватка Монтаг убива своя капитан. Останал сам, Ги болезнено се мята сред изскочилите от тъмните ъгли маски. Той изживява случилото се, защото е посегнал за първи път на човешки живот.
Монтаг е отново в агресивния свят на своите видения – саркастични, присмиващи му се и безразлични лица от тъмнината, нереални образи на Милдред и Бити. Съвестта на Монтаг се пробужда. Той се бунтува с цялото си същество срещу света, в който живее, свят на бездушие, бездуховност и насилие, унищожили всички човешки права и добродетели. Окрилен от Клариса – символ на младостта, светлината и човечността, Ги Монтаг може би ще продължи своята борба.