Преди години имаше поредица издадени от „Балкантон“ наречена „Българските оперни гласове“. В няколко диска бяха представени едни от най-известните наши певци от края на 20 век: Никола Гюзелев – бас, Николай Гяуров – бас, Стоян Попов – баритон, Райна Кабаиванска – сопрано, Гена Димитрова – сопран, Анна Томова – Синтова – сопран, Стефка Евстатиева – сопран, Александрина Милчева – мецосопран, Христина Ангелакова – мецосопран, Калуди Калудов – тенор. Те бяха не само прекрасен и много подходящ подарък, но и издание, което достойно представяше оперната слава на България.
Сега, след почти 45 години Националното радио, като единствен пазител и разпространител на българската музикална култура не само у нас, но и по света, започна да издава записи на съвременните оперни певци. Първият диск беше на Кирил Манолов и Павел Балев, а сега и вторият събрал голяма част от най-добрите ни оперни певци в момента.
Първият диск беше представен на концерт в зала „България“, същото се случи и на 8 декември с великолепен концерт, на който съпровождани от Симфоничния оркестър на радиото с диригент Григор Паликаров пяха Александрина Пендачанска, Кирил Манолов и Деян Вачков. Специално участие имаше и смесеният хор на радиото с диригент Любомира Александрова, чийто диск „Българска литургия“, издаден отново тази година спечели много ласкави отзиви. Ярка беше изявата им на финала на концерта в атрактивните Половецки танци от операта „Княз Игор“ от Александър Бородин. В концерта участва и детският хор на БНР с диригент Венеция Караманова.
В диска са представени четиринайсет съвременни оперни певци с едни от най-ярките си изпълнения. Диригенти са Григор Паликаров, Павел Балев, Лучано ди Мартино, Иван Ангелов, Тито Чекерини. Специални поздрави за подредбата и избора на продуцента Георги Еленков.
Дискът започва със силна серия с няколко арии от опери на Джузепе Верди. Първо са три арии от „Бал с маски“. Открива я Красимира Стоянова с голямата ария на Амелия “Ecco l`orido campo”. Безспорно изключително изпълнение на тази тъй обичана певица, която изгражда с изумително майсторство цялата палитра от чувства – страх, любов, решителност, които преминават през изтерзаното сърце на младата жена. Разбира се под майсторското ръководство на Павел Балев.
Рицарят на Верди Владимир Стоянов продължава с “Alzati, la tuo figlio…”, разтърсващата сцена на Ренато, разкъсван от гняв и ревност, сцена, която решава финалната трагична развръзка.
Тенорът Милен Божков се включва с финалната ария на Рикардо “Forse la soglia attinse…” изпълнена с много страст, съжаление и решителност.
Eдна от коронните си роли представя Александрина Пендачанска. Забележителна е интерпретацията й на сцената с писмото “Nel di della vittoria…”, в която Лейди Макбет излива цялата си жажда за власт.
Преди нея може да се чуе басът Иво Станчев с изисканата му вокална линия в арията на Банко от операта „Макбет“ под диригентството на Иван Ангелов. Чудесно решение и възможност да се познава този чудесен певец, който съвсем неотдавна направи своя дебют в България на сцената на Софийската опера като крал Филип II от „Дон Карлос“.
Вердиевият маратон завършва с много красивата сцена на Гомес да Силва от операта „Ернани“ – “Che mai vegg`io”. Грандиозният бас на Деян Вачков разкрива величието на испанския благородник.
Записите в новия диск издаден от БНР ни среща и с две всепризнати интерпретаторки на музиката на Волфганг Амадеус Моцарт.
Като нежна въздишка прозвучава “Laudamus te” от До минорната меса в интерпретацията на Мария Радоева под палката на Тито Чекерини.
Както винаги изящна и тук Светлина Стоянова изумява с брилянтните си фрази в “Parto, mа tu ben mro” – арията на Секст от „Милосърдието на Тит“.
С “Che gelida manina” радиото ни припомня за обичания и незабравим Камен Чанев. Записът на арията на Рудолф от „Бохеми“ на Джакомо Пучини е под диригентството на Лучано ди Мартино.
За мен радостен е и изборът Габриела Георгиева да бъде представена в тази поредица от записи с вълнуващата и много ефектна ария на Лиза от „Дама Пика“ на Пьотр Илич Чайковски, за да открием майсторската й интерпретация на тази забележителна героиня.
Изпълнената с отчаяние и трагично предчувствие финална ария на Туриду “Mamma, quel vino e generoso” от „Селска чест“ на Пиетро Маскани представя по най-добър начин великолепните вокални възможности на тенора Иван Момиров.
В последните години Радостина Николаева освен с вердиевите си роли се наложи и като безспорна интерпретаторка на едни от най-великите образи в оперите на Рихард Вагнер. Сцената на Кундри от „Парсифал“ “Grausamer! Fuhlstdu in Herzen” я представя по най-забележителен начин.
Съвсем изненадващ и много важен жест на Кирил Манолов, чийто записи на арии от опери на Верди зарадваха почитателите му. Тук противно на всички очаквания прочутият ни баритон изпълнява арията на Хитър Петър от едноименната опера на Веселин Стоянов. Това ме върна към началните години на певеца, когато той представи партията на Събо в Русенската постановка на „Момчил“ на Любомир Пипков.
Дискът завършва с една от най-вълнуващите български песни – „Синеоката“ от Георги Златев-Черкин представена от Надя Кръстева, красиво решение на великолепната ни оперна певица, която сме свикнали да аплодираме като Кармен или Далила.
Всички записи, в които не е споменат изрично диригентът, на пулта е Григор Паликаров. Всички оперни певци обичат да работят с него и той с вещина води оркестъра на Радиото в звукозаписните сеанси, изискващи безкомпромисна звукова картина.
Новият диск „Български оперни певци“ е като кратко енциклопедично издание, което дава много точна представа за съвременните оперни певци, някои от които за жалост не много често могат да бъдат чути на нашите сцени.
Текстът е публикуван и в портал „Култура“.