Първите: Изабела Колбран, музата на Джоакино Росини

 

Винаги, когато слушам някоя от оперите, които Джоакино Росини е създал за своята съпруга Изабела Колбран се питам какво чудо е била тя. Между 1815 и 1823 ще напише десет опери само за нейния глас, които тя изпълнява. Росини е в началото на кариерата си на 23 години, а Колбран е на 30. От началото на 19 в. тя е смятана за една от най-прочутите певици, с огромен хонорар, обожавана от тълпи почитатели, кралски особи и аристократи. Стендал я описва като „красавица с най-внушителен вид, с едри черти, които са превъзходни на сцената, великолепен ръст, пламтящи очи, гъста, най-красива черна като смола коса и, накрая, с изострен инстинкт за трагедия.“ Тембърът на гласа й беше описан като „сладък и мек, с богат среден регистър, способен да предизвиква трогателна лиричност.“ Предполага се, че вокалните изисквания за ролите, които Росини е създал за нея, са причина за бързото влошаване на гласа и края на кариерата й.

На 16 март 1822 г. Джоакино и Изабела сключват брак в Болоня. От този момент нататък Росини започва да контролира почти всеки основен аспект от живота на Колбран: от парите, които е спечелила по време на кариерата си, до имуществото, което е наследила. Това правно и финансово безсилие на омъжените жени беше често срещано, но за Колбран сигурно е било стресиращо да почувства, че свободата й намалява. След 1824 г. тя се оттегля окончателно от сцената. Тъй като Росини отсъства почти непрекъснато двамата се разделят през 1830, а официализират раздялата си през 1837 г. Росини вече е срещнал парижката куртизанка Олимпия Пелисие, която става негова втора съпруга. До края на живота на Колбран той се грижи за нея и й осигурява добър живот. Колбран умира на 7 октомври 1845 и всички смятат, че с нейната смърт съвпада и края на творческото вдъхновение на Росини.

Опери за Колбран:

„Елизабета, кралица на Англия“, „Отело“, „Армида“, „Мойсей в Египет“ и „Мойсей и Фараонът“, „Рикардо и Зораиде“, „Ермионе“, „Жената от езерото“, „Мохамед ІІ“ и „Обсадата на Коринт“, „Зелмира“, „Семирамида“, „Сватбата на Тетида и Пелей“,

Самата тя композира. Има четири цикъла с песни, всеки един посветен на важен за нея човек: Кралицата на Испания Мария-Луиза Пармска, императрицата на Русия Луиза фон Баден, на Мари Жюли Клари и на един от учителите й Джироламо Крешентини. Като съпровождащ инструмент тя включва арфа и пиано.

Дъщеря е на придворния музикант Джани Колбран на испанския крал. Родена е в Мадрид.