В „Турандот“ на 10 и 11 януари един дебют и две завръщания на сцената на Софийската опера

Първият оперен спектакъл за новата година в Софийската опера е „Турандот“ от Джакомо Пучини. Публиката очаква дебюта на Александрина Пендачанска в заглавната роля на 10 януари, а на следващата вечер китайската принцеса ще пресъздаде Габриела Георгиева. И в двата спектакъла принц Калаф ще бъде Хорхе де Леон.

„С този театър е свързан целият ми живот, включително и несъзнателния, тъй като съм се хранила в стола на Операта, докато майка ми Валери Попова репетираше. Първите си големи роли съм изпълнила именно в Софийската опера и балет.“, казва Александрина Пендачанска. „От всички мои над седемдесет роли тази е най-дълго очакваната и нямам търпение да я споделя с публиката“. От тези седемдесет роли на Софийска сцена тя е изпълнила Памина във „Вълшебната флейта” от Моцарт, Джилда в „Риголето“, Виолета в „Травиата”, Елизабет в „Дон Карлос“, лейди Макбет в „Макбет“ от Верди, Тоска в едноименната опера от Пучини, Сантуца в „Селска чест“ от Маскани. Повечето от тях са били дебюти.

Александрина е почетен член на Софийската опера, три пъти е номинирана за „Грами“, носителка е на наградата на „BBC Music Magazine, на „Diapason d’Or“, „Златен век“- огърлие на Министерството на културата, „Кристално огърлие“ на Съюза на българските музикални и танцови дейци, „Аполон Токсофорос“ на фондация „Аполония“ и др.

На 27 и 29 септември 2024 г. със спектакъл на операта „Турандот“ от Пучини започна оперният сезон в Софийската опера. Партията на принц Калаф изпълни испанският тенор Хорхе де Леон, който веднага стана любимец на българската публика. Тя възторжено посрещна сърцатата интерпретация на певеца, а прочутата ария „Nessun dorma“ предизвика буря от аплодисменти.

„Първият изпълнител на Калаф е испанец като мен – Мигел Флета. Той е бил учител на бащата на моя учител. Това е поредица от поколения, през които се предава техниката, музиката, гласът на първия Калаф до днес. Всеки път, когато изпълнявам тази роля усещам радост, но и отговорност, защото тук е една от най-познатите арии „Nessun dorma“, която е много трудна. Всички чакат тази ария“, сподели Хорхе де Леон.

След София ангажиментите отведоха Хорхе в Севиля за „Турандот“, последва „Аида“ в Овиедо и в началото на новата година той пристига отново в София, за да участва в спектаклите на „Турандот“ на 10 и 11 януари.

Хорхе де Леон е един от високо оценяваните изпълнители в родината си. През 2023 в категорията „Най-добър оперен певец“ той получи наградата „Талия“, която се присъжда от Испанската академия за сценични изкуства за своята интерпретация на Радамес в „Аида“ от Верди, постановка на операта в Мадрид. През тази година отново в категория „Най-добър оперен певец“ той за втори път получи същата награда за ролята на Лазар в операта „Долорес“ от Томас Бретон представена в Мадрид.

На 11 януари отново със своята коронна роля пред Софийската публика ще се представи Габриела Георгиева. „В „Турандот“ при смъртта на Лиу се опитвам да не слушам какво се пее, защото този текст е толкова философски, толкова дълбок, красив и поетичен. След като вече е умряла, когато Тимур започне да говори, след него и хорът – как опяват чистия и светъл образ на Лиу, там вече гърлото ми е стегнато и затова не слушам текста… В Мексико намерих своята Турандот. Всички я виждат като студена, озлобена жена, наистина демонична, която без да се замисля, убива двайсет и седем принца. Там открих, че Турандот е слаба, крехка, ранима жена, която до такава степен е изплашена, че се е свила в себе си, затворила се е. Това е защитна реакция. Тя се страхува да живее. Едва накрая се разкрива. Преобръща я не Калаф, а Лиу, която ѝ показва какво е любов.

Останалите роли ще изпълнят: Лиу – Станислава Момекова и Силвия Тенева, Тимур – Светозар Рангелов и Ангел Христов, Алтум – Красимир Динев, Пинг, Панг и Понг – Атанас Младенов, Ангел Антонов и Даниел Острецов и Мандарин – Веселин Михайлов.

Режисьор на постановката е Пламен Карталов, ще дирижира Григор Паликаров.

Снимки: Софийска опера и балет, Мат Хенек