МАРТИН ЦОНЕВ
оперен певец, бас
Мартин Цонев е роден през 1973 г. в гр. Русе. Пътят му към музиката е предопределен отрано. Баща му Стоил Цонев е пианист-корепетитор в Русенската опера, а голяма част от детството на Мартин преминава в театъра. През 1994 г. завършва Русенското музикално училище, а негов преподавател е Георги Делиганев. Продължава в Държавната музикална академия „Панчо Владигеров” със специалност оперно пеене. Усъвършенства професионалното си майсторство в Оперното студио към Университета по изкуствата в Грац, Австрия и Международния оперен център в Амстердам.
Още като студент прави професионалния си дебют през 1996 г. в Русенската опера със „Севилският бръснар” от Росини като Дон Базилио.
Много успешни са и първите му изяви през 1998 г. с „Лучия ди Ламермур” от Доницети в Бордо и Лисабон, „Атила” от Верди през 2001 г. в Ротердам и със „Сватбата на Фигаро” от Моцарт и „Бохеми” от Пучини през 2001 г. Във Виена певецът се утвърждава на европейската оперна сцена. Първо е солист на Виенската Фолксопер, а от 2002 г. е поканен в състава на операта в Бон, Германия, където изгражда внушителен репертоар и където е и до момента. Там той претворява централните басови партии в оперите на Моцарт – „Дон Жуан”, „Сватбата на Фигаро”; Росини – „Севилският бръснар”, „Пепеляшка”; Доницети, „Лучия ди Ламермур”, „Любовен еликсир”; Верди – „Макбет”, „Силата на съдбата”, „Трубадур”, „Аида”, „Риголето”, „Симоне Боканегра”; Гуно – „Фауст”; Чайковски – „Евгени Онегин”; Офенбах – „Хофманови разкази”; Бритън – „Сън в лятна нощ”; Берг – „Лулу”; Вагнер – „Рейнско злато“, „Валкюра“; както и Хендел, Монтеверди и др.
На сцената на Софийската опера той е аплодиран многократно в „Пепеляшка“ на Росини, „Атила“ на Верди, „Роберт Дяволът“ на Майербер, „Борис Годунов“ на Мусоргски и, разбира се, в „Рейнско злато“ и „Валкюра“ на Вагнер.
Интересно е, че в младежките си години в Русе Мартин е пял в метъл групата „Нихилист“.
Обича винаги да се завръща в Русе, а участията му в Мартенските музикални дни се превръщат в събития. На един от концертите си заедно с Русенската филхармония изпълнява малко известните у нас концертни арии за бас на Моцарт.
Награди:
- 1-ва награда на конурса за камерна музика „Цветана Дякович“
- Наградите на публиката от „А.И.М.С Далас“ в Грац и „Белведере“ Виена
- 2012 – „ЕХО Класик“ за записа на операта „Ирелое“ на Франц Шрекер заедно с „Бетовен оркестър“
- Има три номинации за наградите на музикалната критика в Германия в категория най-добър оперен певец за ролята на Лепорело от „Дон Жуан“
- Има номинация за наградата „Златен Фауст“ за постановката на Дитрих Хилсдорф на ораторията „Йефта“ на Хендел.